MAGYARORSZÁG
Getty Images: LaylaBird

Migrén és az érzékszervi túlterhelés - 7 tipp, ami segít

Nehéz elkerülni a migrént kiváltó okokat, de vannak módszerek az Önre és tüneteire gyakorolt hatásuk csökkentésére.

Az érzékszervi túlterhelés a test érzékeinek túlingerlése a minket körülvevő környezet által. Ez kihívást jelent sok migrénesnek, és jelentős kiváltó ok is lehet számukra.

Az érzékszervi túlterhelés létrejöhet egy túlzsúfolt helyiség, a képernyő, hangos zaj, erős fény, erőteljes szag vagy érintés hatására. A migréneseket gyakran érinti az érzékszervi túlterhelés, mert érzékenyebbek a külső ingerekre.

Az érzékszervi túlterhelés tünetei:

  • fókuszálási nehézség;
  • túlzott izgatottság;
  • izomfeszülés;
  • koncentrálási nehézségek;
  • kimerültség;
  • álmatlanság;
  • érintés és mások általi megérintés kerülése;
  • fül befogása, erős zajok kizárása érdekében;
  • irritáció bizonyos szövetek érintésére;
  • idegesség, nyugtalanság;
  • szédülés.

Az érzékszervi túlterhelés a migrénben szenvedőknél az alábbiakban mutatkozhat meg:

  • Fényiszony: érzékenység erős fényekre, számítógép képernyőjére, televízióra, mobil eszközökre, napfényre, stroboszkóp lámpára, neonfényre;
  • Hangiszony: érzékenység erős hangokra, zajokra, zsúfolt helységre, hangversenyteremre, színházra, mozira, hangos beszédre, közúti forgalomra;
  • Erős szagokkal és illatokkal szembeni érzékenység: illatanyagok, légfrissítők, kipufogógáz, festék, erős vegyszerek, tisztítószerek, cigaretta/szivar/pipa füstje;
  • Érintésre való érzékenység/allodynia: fájdalomérzet ott, ahol nem megszokott, bizonyos ingerek hatására, például fésülködéskor vagy ruhával való érintkezéskor.

Ezeket az ingereket nehéz kiküszöbölni, de vannak módszerek, melyekkel csökkenthető az Önre, illetve a migrénre gyakorolt hatásuk. Mivel az érzékszervi túlterhelés úgy működik, mint a migrént kiváltó hatások, ha kialakul a képesség a velük való megküzdésre, akkor kezelni lehet a tüneteket és magát a migrént is.

Naponta tapasztalok érzékszervi túlterhelést, de vannak dolgok, amelyekkel csökkenteni tudom annak a szervezetemre gyakorolt hatását. Íme néhány személyes és gyakorlati tipp, amelyek segíthetnek.

Fényiszony

A szemem például rendkívül érzékeny az erős fényre, különösen a fluoreszkáló fényekre és a tévéképernyő villogására. Esetemben az ezeknek való kitettség szemfájdalmat, koncentrálási nehézséget, szédülést és kimerültséget okozhat.

A mesterséges fényforrások nekem sokkal több problémát okoznak, mint a természetes napfény, ezért vettem egy különleges sötétített üvegű szemüveget otthonra. Ezek a szemüvegek speciális, úgynevezett FL-41 kódú színezett lencsével rendelkeznek, ami kiszűri a mesterséges és erős fényforrások által kibocsátott káros (és fájdalmas) hullámhosszú fényeket.

Mindig ezt viselem, ha számítógépet vagy mobil eszközt használok, vagy televíziót nézek. Rendkívül hasznos, ha egy fluoreszkáló világítású váróteremben vagy irodában tartózkodom.

Akinek a napfény jelent problémát, annak jó hír, hogy ez a szemüveg kültéri változatban is létezik. Sok országban receptre is kapható, és vannak vállalatok, melyek kontaktlencsét is árulnak FL-41 színben.

Az irodában való munkavégzés általában fluoreszkáló fénycső általi megvilágítást jelent. Ide fényszűrőket lehet beszerelni, hogy kiszűrjék az éles fényt, ami megterheli a szemet, és koncentrálási nehézséget okoz. A szűrők csökkentik fényiszonnyal összefüggő kimerültséget, szemfájást, szédülést és szétszórtságot.

A számítógép-képernyő és a mobil eszközök tükröződésmentes borításai csökkentik a szem megterhelését. Az ehhez hasonló irodai eszközök nemcsak hatékonyabbá teszik a munkavégzést, de egészségesebb munkakörnyezetet is teremtenek mindenkinek.

Hangiszony

Az erős, éles hangok fájdalmasak lehetnek a migrénben szenvedőknek. Azonnali migrénes rohamot idézhetnek elő, ami az egész napot tönkre teheti, különösen, ha váratlanul jelenik meg. Ha lehet, próbáljon meg felkészülni azokra az időszakokra, amikor tudja, hogy nagy zaj veszi majd körül.

A zsúfolt terek, mint a repülőgép, várótermek és éttermek nagyon zajosak tudnak lenni. Ilyen helyzetekben zajt hatástalanító fejhallgató használata jó megoldás lehet. Ha füldugót tart a táskájában, az asztalán vagy az autóban, az nagyon jól jöhet, ha váratlanul erős zajforrás, például útépítés vagy építkezés kerül az útjába.

Lehet, hogy érdemes lemondani a koncertekről és az élő előadásokról, ha a zsúfolt hely és a hangos zene egyszerre már túl sok Önnek.

Illatok és szagok

Előfordult már, hogy cigarettafüst-felhőn kellett áthaladnia ahhoz, hogy bejusson egy épületbe, vagy egy áruház illatszer osztályán kellett végigmennie? Ezek az intenzív szagok migrént válthatnak ki, és néha bizony elkerülhetetlenek.

Habár nem áll módunkban befolyásolni, ami a szabadban történik, vagy, hogy mit csinálnak mások, de van egy-két módszer a hatás csökkentésére. Ha vezet, és büdös kipufogógáz árad az Ön előtt haladó járműből, fordítsa olyan állásba a légbeeresztő nyílást, hogy ne jusson be kinti levegő. Használjon olajos autóillatosítót, és mindjárt kellemesebb lesz az odabenti környezet.

Ha egy szövetre vagy ruhadarabra a kedvenc illóolajából cseppent, és ebből szippant, amikor kellemetlen szagok érik, azzal megkönnyíti magának az épületbe való bejutást, a váróteremben való várakozást, vagy a bevásárlóközponton való áthaladást.

Ha a kollégái parfümöt, borotválkozás utáni arcszeszt vagy testápolót használnak, megkérheti őket, hogy az irodahelyiség legyen illatoktól mentes zóna. Kérdezzen rá, hogy nem lehetne-e a takarításhoz zöld tisztítószereket használni a kíméletlen tisztítószerek helyett.

Ez a környezetnek is jobb és az egész irodának is egészségesebb megoldás. Senki sem szeret kellemetlen szagokat belélegezni. Ha az asztalfiókban vagy a kesztyűtartóban tart néhány illatszűrő maszkot, az hasznos és gyors megoldás lehet, ha nem gond Önnek a maszk viselése.

Érintésre való érzékenység/allodynia

Miután évek óta migrénnel élek, a fejbőröm rendkívül érzékenyé vált az érintésre. Időnként úgy érzem, hogy fáj a hajam. Elég a legfinomabb érintés, és a fejbőröm úgy érzi, mintha le akarnák nyúzni.

A fésülködés, hajmosás és a hajformázás mindig fájdalmas. Sokszor egész napra képtelen vagyok kiiktatni a túlérzékeny idegvégződéseimet. De apró változtatásokat tudok tenni a testápolási szokásaiban.

Nagyon erős, rakoncátlan, göndör hajam van, amit néha képtelenség megregulázni. Idővel azonban kifinomultabb módszereket találtam a gondozására. Hajmosáskor négy részre fésülöm a hajamat, és a részeket egyenként mosom meg. Mindegyik negyedet alaposan bekenem hajkondicionálóval, hogy megkönnyítsem a fürtök kibogozását.

Ez a módszer kevésbé viseli meg a hajamat és a fejbőrömet, és nem annyira fájdalmas. Nem mosok gyakran hajat, és megpróbálok nem túl sokat variálni a frizurákkal.

Néhány embernek nagy gondot okoz, hogy az érintésre való érzékenység az egész testükre kiterjed. Nekik érdemes kényelmes és puha, természetes anyagokból készült ruhát viselni – a szintetikus anyagok, a gyapjú és a kordbársony irritálhatják a bőrt. A laza ruházat engedi lélegezni a bőrt, és a bőr kevésbé érintkezik az anyaggal, mint a szűkebb viseletek esetében.

Lefekvéskor használjon puha, nem irritáló anyagból készült ágyneműt. Hidratálja bőrét! Az illat- és színezékmentes szappanok és testápolók segítenek a bőrfelületet simábbá és rugalmasabbá tenni. Ez is enyhítheti az irritáló textíliák hatásait.

A migrén és az érzékszervi túlterhelés kezelésével kapcsolatos további információkért forduljon kezelőorvosához és az egészségügyi csoporthoz.

Források:



    AJO-HU-NP-00015

    Szerintem ez a cikk:

    Megosztom ezt az oldalt: